Vijesti
SEPA NA KONFERENCIJI E-BIZ 20/21
Ovogodišnja Konferencija o digitalizaciji poslovanja e-biz 20/21 održava se od 31. svibnja do 1. lipnja putem ZOOM platforme.
U okviru drugog dana Konferencije, tematskog naziva „DIGITALNA TRANSFORMACIJA POSLOVANJA: eRAČUN, eTRGOVINA, eNABAVA, BANKARSTVO, SIGURNOST“ bit će govora i o SEPA aktualnostima kroz prezentaciju “Platna infrastruktura RH u eurozoni”. Prezentaciju će ispred Hrvatskog SEPA foruma 1. lipnja u 15,10h održati mr.sc. Anita Gašparac Čorlija, FINA – Financijska agencija.
U travnju 2013. u Republici Hrvatskoj pokrenut je nacionalni projekt uključenja hrvatskog platnog prometa u jedinstveno područje plaćanja u eurima (SEPA područje). Platne sheme za izvršenje platnih transakcija u kunama uvedene su 2016. godine, te su maksimalno usklađene sa pravilima koja propisuju SEPA platne sheme za plaćanja u eurima. Banke su pristupile SEPA platnoj shemi za kreditne transfere u eurima te je uvedena platna infrastruktura za izvršenje nacionalnih i prekograničnih međubankovnih euro plaćanja. Time RH postaje jedna od 36 članica SEPA područja. 2020. godine uvedena je nacionalna platna shema za SEPA instant plaćanja te uspostavljena platna infrastruktura za izvršenje instant platnih transakcija u kunama. Time su postavljeni temelji lakšeg i jednostavnijeg funkcioniranja nacionalnog platnog prometa u uvjetima uvođenja eura kao službene valute RH. Temeljni cilj svakog euro platnog sustava tzv. malih plaćanja je osigurati sudionicima punu dostupnost unutar SEPA područja.
Više informacija o konferenciji dostupno je na e-biz2021.case.hr.
Sudionici Hrvatskog SEPA foruma (HSF) su Hrvatska narodna banka, Hrvatska udruga banaka, Financijska agencija, Ministarstvo financija, Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska gospodarska komora. HGK predsjedava HSF-om.
DEVETI BROJ SEPA NEWSLETTERA
Siječanj 2021.
Deveti broj SEPA Newslettera donosi :
- SEPA kreditni transfer u kunama – promjene Jedinstvenog pregleda osnovnih modela „poziva na broj“ i SCT-Upute za klijente pain.001
Odgovori na osnovna pitanja iz područja rada NKSInst platnog sustava
Studeni 2020.
Vezano na početak produkcijskog rada NKSInsta (29.10.2020.) Hrvatska narodna banka objavila je odgovore na osnovna pitanja iz područja rada NKSInst platnog sustava koje možete pogledati ovdje.
HNB – Obavijest o početku rada NKSInst platnog sustava
Listopad 2020.
Kako je objavila Hrvatska narodna banka, od 29. listopada 2020. počinje produkcijski rad NKSInsta. NKSInst, novi platni sustav u Republici Hrvatskoj, omogućit će bankama koje sudjeluju u tom platnom sustavu izvršenje međubankovnih instant plaćanja u kunama odnosno provođenje tzv. instant platnih transakcija koje se izvršavaju u gotovo realnom vremenu, tj. u standardnom roku od najduže 10 sekundi.
NKSInst platni sustav od navedenog će datuma omogućiti bankama sudionicama da svojim klijentima ponude uslugu instant plaćanja.
Trenutačni su sudionici NKSInst platnog sustava Hrvatska poštanska banka d. d., Partner banka d.d. i Privredna banka Zagreb d.d. i očekuje se da će i ostale banke tijekom 2021. godine osigurati sve potrebne preduvjete kako bi svojim klijentima omogućile izvršavanje međubankovnih instant plaćanja.
NKSInst osigurava izvršenje platnih transakcija u skladu sa standardima SEPA instant platne sheme koja se za eurska plaćanja primjenjuje u državama članicama EU-a.
Više informacija dostupno je na web stranici HNB-a.
Registar sudionika SIP sheme
Listopad 2020.
-početak rada – 29.10.2020. –
HRVATSKA POŠTANSKA BANKA d.d.
PARTNER BANKA d.d.
PRIVREDNA BANKA ZAGREB d.d.
Više informacija ovdje
Dodatne informacije o SEPA upitima
Prosinac 2019.
SEPA SCT i SDD sheme predstavljaju skup pravila, praksi i standarda po kojima banke i njihovi klijenti postupaju prilikom provođenja naloga za plaćanje.
Za sve upite i/ili prigovore koji se odnose na izvršenje naloga za plaćanje kao i sklapanja i raskide ugovora, molimo da se obratite svojoj poslovnoj banci ili drugom pružatelju platne usluge.
Primjeri pitanja:
1. Je li moguće ukinuti uslugu SEPA izravnog terećenja u banci ili u poslovnici FINA-e Ili je potrebno kontaktirati svakog od ugovorenih pružatelja usluga?
Ovisno o kojem pružatelju usluga se radi. U principu se Suglasnost za SEPA izravno terećenje otkazuje kod primatelja sredstava odnosno ugovorenog pružatelja usluge,
međutim neki su isto ugovorili s FINOM i/ili poslovnom bankom što možete provjeriti na Internet stranicama pružatelja usluge/FINE/banke.
2. Dao sam nalog banci…..
Platio sam…….
Krivo mi je obračunato……..
Na platnom nalogu pogrešno sam upisao……..
Kako da izvršim plaćanje……
Teretili su me…….
Ako vaše pitanje/problem odgovara jednom od započetih predložaka svakako se morate obratiti vašoj poslovnoj banci.
3. Moj račun je terećen iako sam otkazao uslugu izravnog terećenja. Što da poduzmem?
Obratite se vašoj poslovnoj banci i zatražite povrat sredstava na koji imate pravo prema Zakonu o platnom prometu.
Istovremeno svakako treba provjeriti s vašim pružateljem usluga u kakvom je statusu vaše izravno terećenje kako
se pogreška ne bi ponavljala.
4. Na teret kojeg računa je moguće izvršiti SEPA izravno terećenje?
Postoje Osnovno izravno terećenje u kojem su računi platitelja oni koji počinju s 31 žiro račun fizičke osobe i 32 (tekući račun fizičke osobe) te
Poslovno izravno terećenje u kojem su računi platitelja oni koji počinju s 11, 13, 14, 15 i 18 odnosno pravne osobe.
Svaki primatelj sredstava određuje koja izravna terećenja će koristiti Osnovno i/ili Poslovno.
ŠIFRANICI
Lipanj 2019.
Hrvatska udruga banka (HUB) objavila je nove (27.5.2019) šifranike, koje možete preuzeti ovdje.
OSMI BROJ SEPA NEWSLETTERA
Ožujak 2019.
Osmi broj SEPA Newslettera donosi ove teme:
- Promjene u HRK SCT platnoj shemi i promjeni u SCT – Uputi za klijente pain.001
- Puna implementacija Osnovne HRK SDD sheme – završetak prijelaznog razdoblja
- SEPA Instant kreditni transfer u kunama – nova platna shema za nove trendove u plaćanjima.
OBAVIJEST
Ožujak 2019.
Od 1. ožujka 2019. Andora i Vatikan službeno su dio SEPA područja:
Ažuriran je popis DČ SEPA shema na EPC stranicama:
PROMJENE U HRK SCT platnoj shemi
Prosinac 2018.
Zbog usklađenja sa SEPA dokumentacijom Europskog platnog vijeća došlo je do promjene u HRK SCT platnoj shemi.
Podsjećamo na promjene u HRK SCT platnoj shemi i promjeni u SCT – Uputi za klijente pain.001 čija se primjena očekuje od 01.06.2019.
OBJAVLJEN NOVI SEPA NEWSLETTER
Listopad 2018.
Novi, sedmi po redu SEPA Newsletter, koji obrađuje temu SEPA Instant kreditnog transfera, možete pronaći ovdje.
SEPA na konferenciji „MAGROS 2018.“
listopad 2018.
dana 24. listopada 2018. u dvorani Auditorium tvrtke KRAŠ u Zagrebu, Ravnice 48 s početkom u 9:00 sati održano je 30. tradicionalna, najveća konferencija za proizvođače i trgovce „MAGROS 2018.“ koju su zajedno organizirali poslovni časopis – Suvremena trgovina i Hrvatska gospodarska komora.
Ovogodišnja tema konferencije je: MALOPRODAJA U EU – TRENDOVI I IZAZOVI. TRGOVINO, QUO VADIS?
U okviru Panela: Međuovisnost trgovine, proizvodnje i turizma bilo je govora i o novostima za trgovce u području platnog prometa odnosno SEPA Instant plaćanjima.
Više o Konferenciji nalazi se na stranici Konferencije
SEPA na Konferenciji SmartCart2018. u Opatiji
rujan 2018.
„SmartCard 2018“ međunarodna konferencija o karticama i plaćanjima u financijskim i drugim uslugama održana je u Opatiji od 24. do 26. rujna. Organizator Konferencije je riječka tvrtka Case d.o.o. u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom i Zagrebačkom bankom.
U srijedu, 26. rujna, trećeg dana Konferencije koji se tematski bavi iskustvima u primjeni, bilo je govora o SEPA aktualnostima i najnovijim trendovima u platnom prometu.
Ispred Hrvatskog SEPA foruma, Sanja Milardović iz FINA-e dala je osvrt i podsjetnik na rokove migracije na SEPA izravna terećenja (SDD) te je upoznala sudionike Konferencije u kojoj fazi je implementacijom SEPA izravnog terećenja i što nas još čeka do isteka prijelaznog roka od dvije godine.
Nadalje, sudinoci su upoznati s novostima vezano na e-suglasnost. Naime, bankovna zajednica je započela proces pripreme uvođenja E-suglasnosti kao dodatka procesu provođenja SEPA izravnog terećenja. E-suglasnost čini SEPA izravno terećenje pristupačnijim za platitelja, a primatelju se znatno olakšava proces i smanjuju troškovi upravljanja Suglasnostima za SEPA izravno terećenje.
Gordana Bolanča, iz FINA-e prezentirala je sažetak izmjena SEPA kreditnog transfera i što sve klijenti moraju podržati.
Također je najavila nove trendove u platnom prometu vezano na Instant plaćanja. Kroz ovu temu bilo je prezentirano što nas očekuje u platnom prometu i što se mijenja, o kakvom plaćanju se radi, kome je namijenjeno i koje su mu osnovne karakteristike.
Konferencija SmartCard već 19 godina prati razvoj i primjenu najnovijih tehnologija i aplikacija u bankama i kartičnim kućama, ali i u drugih djelatnostima (trgovina, promet, zdravstvo, uprava, …).
Ostale tema koje će se obuhvatiti na ovogodišnjoj Konferenciji su: digitalizacija u bankarstvu; najnoviji trendovi, izazovi i budućnost kartica; mobilna plaćanja; sigurnost; implementacija PSD2; Najava novosti u platnom prometu i dr.
Pored predavanja, prezentacija, radionica i izložbe, održna je i panel rasprava o PSD2 – Direktiva o platnim uslugama na unutarnjem tržištu.
srpanj 2018.
Radi usklađenja sa SEPA dokumentacijom Europskog platnog vijeća došlo je do promjene u HRK SCT platnoj shemi te je izmijenjena sljedeća dokumentacija:
- Pravila HRK SCT sheme – nova verzija verzija 1.2 s primjenom od 18.11.2018.
- SCT – Uputa za klijente pain.001 s primjenom od 01.06.2019.
- Jedinstveni pregled modela i poziva na broj s očekivanom primjenom od 04. 08.2018.
Najvažnije promjene za poslovne korisnike:
Najznačajnija izmjena u Pravilima HRK SCT sheme odnosi se mogućnost da pružatelji platnih usluga (banke) iniciraju zahtjev za opoziv, osim za postojeće i za nove razloge: pogrešan račun primatelja, pogrešan iznos, na zahtjev platitelja.
Puna implementacija Osnovne HRK SDD sheme – Završetak prijelaznog razdoblja
srpanj 2018.
Nacionalnim planom migracije na SEPA – Dodatkom 3 propisano je prijelazno razdoblje od dvije godine (5.6.2017. – 3.6.2019.), u kojem se primatelji sredstava (poslovni subjekti) moraju uskladiti s Pravilima osnovne HRK SDD sheme.
Prijelazno razdoblje uključuje pet unaprijed definiranih rokova u kojima primatelji sredstava, ovisno o spremnosti svakog od njih, trebaju obaviti prelazak na SEPA izravno terećenje, a po završetku prijelaznog razdoblja, izvršavat će se isključivo SEPA izravna terećenja.
Prijelazno razdoblje se bliži kraju te su preostala još dva roka za prelazaka na SEPA izravno terećenje, 9.2.2019. i 3.6.2019. godine.
SEPA na Konferenciji e-biz
ožujak 2018.
Na Konferenciji e-biz u Zagrebu, 28. ožujka 2018. u okviru bloka o digitalnom bankarstvu, predstavljena je najnovija statistika i aktualnosti vezano uz SEPA izravna terećenja (HRK SDD) koja se u Hrvatskoj primjenjuju od 5. lipnja 2017. godine.
Sanja Milardović iz FINE i predstavnica Hrvatskog SEPA foruma, istaknula je da sukladno Nacionalnom planu migracije na SEPA-u 9. travnja 2018. započinje drugi termin migracije tj. datum od kojeg četiri primatelja (tri osiguravatelja i jedan telekom) započinju koristiti HRK SDD izravno terećenje. Inače, prvi primatelj HRK SDD izravnih terećenja u Hrvatskoj bila je Udruga naš Hajduk, a krajnji rok za migraciju postojećih izravnih terećenja na SEPA pravila je 3. lipnja 2019.
Govoreći o SEPA instant plaćanjima, Gordana Bolanča iz FINE i predstavnica Hrvatskog SEPA foruma, istaknula je da se radi o inovaciji u području platnog prometa koja predstavlja odgovor na ubrzani tehnološki razvoj i sveprisutnu digitalizaciju. Glavne karakteristike SEPA instant plaćanja su: plaćanje koje se izvršava odmah ili gotovo odmah (u roku 10 sekundi), uvijek je dostupno (24/7/365), prije svega namijenjeno online i digitalnim kanalima (mobilna i Internet plaćanja), najviši iznos je 15.000€, omogućuje bolje upravljanje likvidnošću (brža isporuka roba i usluga) i dr. SEPA instant plaćanja namijenjena su fizičkim osobama i poslovnim subjektima te za plaćanja prema državi i to ne samo kao alternativa za gotovinsko plaćanje i kartično plaćanje već i kao mogućnost za inovativna rješenja kod plaćanja.
Do sada je 1.047 pružatelja platnih usluga iz 14 zemalja EU (tj. 25% svih europskih pružatelja platnih usluga) pristupilo Shemi SEPA instant plaćanja. Usluga instant plaćanja nužnost je i u Hrvatskoj, a primjena se očekuje sredinom 2019.
Od 1.6.2018. godine započinje naplata aplikacije Konverter.
ožujak 2018.
Za daljnje korištenje aplikacije potrebno je popuniti Pristupnicu za korištenje Aplikacije Konverter, obaviti uplatu sukladno Općim uvjetima korištenja aplikacije za konvertiranje zbrojnog naloga u pain.001.
Nakon toga korisniku se dostavlja licenčna datoteka važeća od 1.6.2018. do 31.5.2020. koju je potrebno instalirati sukladno Korisničkoj uputi. Ovdje preuzmite Pristupnicu i Opće uvjete
Za detaljnje informacije potrebno je obratiti se na info@fina.hr
SEPA radionica – izravna terećenja, Zagreb
prosinac 2017.
Pozivamo Vas na radionicu SEPA izravna terećenja koja će se održati u srijedu, 13. prosinca 2017. godine u Hrvatskoj gospodarskoj komori, Draškovićeva 45, Zagreb, u velikoj dvorani na prvom katu, u 14,00 sati.
Radionica je namijenjena predstavnicima škola stranih jezika, sportskim klubovima, pružateljima usluga u području slobodnih aktivnosti i ostalim zainteresiranima.
SEPA (jedinstveno područje plaćanja u eurima; engl. The Single Euro Payment Area) jest područje u kojem pravne i fizičke osobe zadaju i primaju plaćanja u eurima, unutar Europskog gospodarskog prostora, pod istim osnovnim uvjetima, s istim pravima i obvezama, neovisno o mjestu na kojem se nalaze i neovisno o tome je li riječ o nacionalnim ili prekograničnim plaćanjima. Provedba SEPA projekta u Hrvatskoj u tehničkom smislu predstavlja i djelomičnu reformu platnog sustava budući da se i provedba nacionalnih transakcija usklađuje sa SEPA pravilima i formatima.
Izravno terećenje (engl. Direct debit – DD) je plaćanje na teret računa za plaćanje Platitelja, koje inicira Primatelj plaćanja, preko svojeg pružatelja platnih usluga (banke). Izravno terećenje često se koristi za ponavljajuća plaćanja (npr. komunalni računi, školarine, slobodne aktivnosti i druga slična plaćanja). Usluga SEPA izravnog terećenja uvjetovana je davanjem prethodne Suglasnosti Platitelja Primatelju plaćanja.
Na primjer, Platitelj je fizička osoba koja je nekoj komunalnoj tvrtki (školi, vrtiću, sportskom klubu) kao Primatelju plaćanja dala suglasnost da se mjesečno tereti njen račun za obračunati iznos komunalne (ili neke druge) naknade. Nalog za plaćanje će se provesti preko banaka u kojima Primatelj i Platitelj imaju otvorene račune. Komunalna tvrtka (škola, vrtić, sportski klub) kao Primatelj plaćanja inicira terećenje računa Platitelja pod uvjetima iz Suglasnosti. Primatelj će nalog za plaćanje zadati preko svoje poslovne banke koja će isti proslijediti do platitelja preko njegove poslovne banke.
Koristi i prednosti ovog načina plaćanja: Primatelj plaćanja može ovom standardiziranom uslugom olakšati poslovanje, potpuno upravljati likvidnošću i naplatom potraživanja bez potrebe otvaranja računa u više banaka te povećati broj korisnika. Platitelj korištenjem usluge Izravno terećenje može osigurati redovito plaćanje svojih obaveza te zaštititi svoje pravo na povrat sredstava.
Pravila Osnovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) i Pravila Poslovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) u primjeni su od 5. lipnja 2017. godine, a detaljnije informacije možete pročitati na web stranici SEPA Projekta www.sepa.hr.
Radionicu će održati članovi Operativne grupe za uspostavu SDD (predstavnici FINA-e, banaka i HUB-a), a sudjelovanje je bez naknade.
Molimo Vas za potvrdu dolaska putem on-line prijavnice
SEPA izravna terećenja u primjeni u RH – Smartcard2017
rujan 2017.
U sklopu međunarodne konferencije o čip karticama i plaćanjima u financijskim i drugim uslugama SmartCard2017, u Opatiji je 27. rujna održana panel-rasprava o implementaciji SEPA izravnih terećenja u Republici Hrvatskoj.
U uvodom je izlaganju Sanja Milardović iz FINA-e naglasila kako je početkom 2014. godine financijska zajednica (banke, FINA i HNB) započela razradu poslovnih pravila za provedbu naloga SEPA izravnih terećenja. Prednosti su SEPA-e ponajprije jedinstveno postupanje, jednaka pravila, isti formati i mogućnost poslovanja sa svim bankama sudionicama SEPA sheme. Zbog svih je prednosti odlučeno da se SEPA pravila primijene i na postojeća kunska izravna terećenja radi širenja usluge. „Dodatna je prednost u činjenici da bi nas ta migracija dočekala s prelaskom RH na euro kao nacionalnu valutu, a mi ćemo barem u tom dijelu imati spreman sustav koji će olakšati sam prelazak“, dodala je Milardović.
Prelaskom na SEPA izravno terećenje ne samo da se ujednačava terminologija nego cijela usluga odgovara SEPA pravilima, s istim formatima za sve sudionike te postaje jednaka onoj u ostatku EU. Naravno, uz tu iznimku što su naša izravna terećenja u kunama.
Primjena SEPA izravnih terećenja u RH započela je 5. lipnja 2017., uz rok od 2 godine prelaska postojećih korisnika na SDD, tj. do 3. lipnja 2019. godine. Dodatak 3 Nacionalnog plana migracije na SEPA detaljno pojašnjava sam postupak prelaska te prava i obaveze banaka i primatelja. Jasminka Kovarik iz Erste&Steiermarkische Banke naglasila je da nakon što primatelj plaćanja sa svojom bankom ugovori datum prelaska na HRK SDD shemu, izravna terećenja prema tom primatelju plaćanja više se neće moći izvršavati prema postojećem modelu. Cijeli je proces dosta zahtjevan, stoga Nacionalni plan migracije na SEPA određuje točne datume kada se prelazak može odraditi te datume za sve popratne radnje koje se moraju dovršiti prije prelaska (kao što su potpisivanje ugovora i slanje obavijesti potrošačima).
Govoreći o glavnim razlikama između “postojećeg” izravnog terećenja i SEPA izravnog terećenja, Damir Vunić iz Privredne banke Zagreb naglasio je da postojeća izravna terećenja potrošač ugovara sa svojom poslovnom bankom za podmirenje neke usluge (struja, plin, telefon i sl.). Pružatelj usluge svaki mjesec pošalje datoteku s nalozima u banku, a banka na osnovi tih naloga tereti račun potrošača i odobrava račun primatelja sredstava – pružatelja usluge.
U SEPA izravnom terećenju pružatelj usluge ugovara izravno terećenje izravno s potrošačem, svojim klijentom, i to bez obzira na to u kojoj banci klijent ima otvoren račun. Potrošač koji dogovori naplatu izravnim terećenjem svom pružatelju usluge daje/potpisuje Suglasnost za SDD. Na osnovi te Suglasnosti, pružatelj usluge formira datoteku s nalozima SDD-a, dostavlja je svojoj banci koja naloge preko NKS-a distribuira svim bankama u kojima platitelji potrošači imaju otvorene račune. Ako na računu potrošača ima pokrića za navedeni nalog, račun će se teretiti i odobrit će se račun pružatelja usluge.
Budući da se trajni nalog često pogrešno veže uz pojam izravno terećenje, Josip Franić iz Splitske banke naglasio je da je glavna razlika između izravnog terećenja i trajnog naloga u tome tko inicira nalog za plaćanje. Trajni nalog inicira sam platitelj potrošač, a izravno terećenje inicira primatelj sredstava – poslovni subjekt. Trajni nalozi će se nastaviti izvršavati kao i dosad, bez ikakvih promjena.
Manda Bjelica iz Zagrebačke banke naglasila je da su banke otvorene za testiranje sa svojim klijentima, primateljima plaćanja koji su tehnološki spremni za korištenje ove usluge. Najveći izazov predstavlja prelazak postojećih primatelja izravnih terećenja na SEPA izravna terećenja, gdje svaki termin prelaska zahtijeva pripreme i angažman resursa u bankama i kod primatelja plaćanja. Izazov je, dakako, i privlačenje novih primatelja plaćanja, koji dosad nisu koristili postojeću uslugu izravno terećenje, a za nju imaju potencijala. Da bi počeli koristiti novu uslugu, primatelji plaćanja moraju u svojim sustavima napraviti određene tehnološke dorade i pripreme.
Za postojeće platitelje potrošače nema neke velike promjene. Oni samo moraju biti svjesni promjene uloga i kada će te promjene stupiti na snagu. O tome će biti obaviješteni barem dva puta. Jednom od svoje banke i jednom od primatelja plaćanja/pružatelja usluge.
Za postojeće je primatelje rok od dvije godine puno značajniji. Vremena je malo, posla je jako puno, a nakon dvije godine će se, prema Nacionalnom planu migracije usluga, izravno terećenje ugasiti. Bit će moguće koristiti samo SEPA izravno terećenje ili odustati od te usluge. Budući da naplata izravnim terećenjem ima značajnih prednosti i za platitelje i za primatelje plaćanja, vjerujemo da je svima u interesu nastaviti koristiti tu uslugu, zaključila je Manda Bjelica.
Udruga Naš Hajduk prvi je novi primatelj u RH koji je započeo korištenje usluge SEPA izravna terećenja preko Splitske Banke d. d. „S obzirom na naše kampanje za skupljanje sredstava za otkup dionica HNK Hajduka te na veliki broj članova Udruge (više od 40.000), jedna je od ideja bilo prikupljanje mjesečnih donacija putem trajnih naloga. U razgovoru s bankama, shvatili smo da je upravo SDD ono što nam najviše odgovara jer imamo mogućnost ugovaranja suglasnosti o terećenju, i to s varijabilnim iznosima, izravno s našim članovima“, istaknuo je Ivan Pavić iz Udruge Naš Hajduk te dodao kako su najveći izazovi s kojima su se na početku suočili bili kako riješiti informatičku podršku za generiranje i praćenje izravnih terećenja. Kako Udruga okuplja isključivo volontere, većinom visokoobrazovane ljude različitih struka i zanimanja, uspjeli smo osigurati izradu kvalitetnog softverskog rješenja, koje se sada uspješno koristi i dalje razvija u suradnji s Udrugom. Uslugu će i dalje koristiti, a uz donacijske programe, razmišlja se i o mogućnosti naplate godišnjih članarina putem izravnih terećenja, što bi bitno pojednostavilo i unaprijedilo sam proces učlanjivanja.
TELE2 je prvi postojeći primatelj koji prelazi na SDD, i to s datumom 9. 10. 2017. „Apsolutno smo spremni za novu uslugu zahvaljujući zajedničkom naporu našeg tima, i IT-a i poslovne strane koja je dogovorila suradnju sa SDD-om te bankama partnerima s kojima već imamo kvalitetnu suradnju, koje su nas informirale o novoj usluzi te o tehničkim uvjetima koje Primatelji plaćanja moraju zadovoljiti“, izjavila je Lidija Bertol iz TELE2. Dodala je kako je najveći izazov pri uspostavi nove usluge bio aneksirati postojeće ugovore s bankama kako bi se definirali potrebni koraci i način prelaska na SEPA izravno terećenje za svaku banku posebno.
Budući da su i TELE2 i banke obavijestili platitelje o prelasku na SDD, u TELE2 uočen je blagi rast poziva povezan s izravnim terećenjima posljednja tri mjeseca. „Platitelji naših usluga dobili su obavijesti o prelasku od svojih banaka, ali i od nas, tako da tijekom kolovoza i rujna bilježimo 25 posto više poziva povezanih s SDD-om. Pozivi su uglavnom informativnog karaktera, odnosno moraju li oni nešto poduzeti kako bi se nastavilo plaćanje izravnim terećenjem i sl.“, dodala je Lidija Bertol.
Predstavnici banaka su naglasili kako predstoji daljnja promocija usluge u široj javnosti i ponuda novim primateljima i novim platiteljima. Hrvatski SEPA forum (HSF) (sudionici su Hrvatska narodna banka, Hrvatska udruga banaka, Financijska agencija, Ministarstvo financija, Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska gospodarska komora; HGK predsjedava HSF-om) dosad je organizirao više od 60 radionica širom Hrvatske, a s organiziranjem radionica nastavit će se i ubuduće.
Očekuje se da će se usluga SEPA izravno terećenje svakim danom sve više koristiti zbog jedinstvenih pravila, jednostavnosti i transparentnosti te da će primatelji plaćanja i platitelji prepoznati prednosti ove usluge koja im može biti izvrstan način plaćanja računa te da će se zbog optimizacije vlastitih procesa odvažiti na razvoj usluge u svojim okvirima. U prilog tome idu i pozitivna iskustva prvih korisnika te iskustva drugih članica EU, posebice Njemačke koja ima više naloga izravnih terećenja od „klasičnih“ naloga za plaćanje – kreditnih transfera.
Sva pripadajuća dokumentacija i detaljnije informacije mogu se pronaći na internetskoj stranici SEPA projekta www.sepa.hr.
U Hrvatskoj počinje primjena usluge SEPA izravnog terećenja (SDD)
5. lipanj 2017.
Nakon što je u 2016. godini uspostavljen nov način obavljanja platno-prometnih transakcija prema SEPA pravilima (tj. prema pravilima jedinstvenog područja plaćanja u eurima – the Single Euro Payments Area), od 5. lipnja u Hrvatskoj započinje primjena HRK SDD-sheme – SEPA izravnog terećenja. Ono tvrtkama i komunalnim tvrtkama omogućava da izravna terećenja, kojima korisnici plaćaju njihove usluge, provode jednostavno i brzo, samo s jednom poslovnom bankom, uz bolju kontrolu, niže troškove za primatelja i učinkovitiju neprekinutu obradu naloga.
Riječ je o jedinstvenom skupu pravila, praksi, standarda i provedbenih smjernica dogovorenih unutar bankovne zajednice u Republici Hrvatskoj, namijenjenima izravnom terećenju u kunama. Shema je usklađena sa SEPA platnom shemom EPC-a (European Payments Council), poštujući pritom sve nacionalne specifičnosti kako bi se sudionicima nacionalnoga platnog prometa olakšao prelazak na SEPA platnu shemu u trenutku uvođenja eura kao službene valute Republike Hrvatske.
Izravno terećenje u Europskoj uniji često se koristi za tzv. ponavljajuća plaćanja (npr. za komunalne račune, račune teleoperatera, naknade za užine, naknade za boravak u vrtiću, školarine i druga slična plaćanja). U Hrvatskoj je plaćanje izravnim terećenjem prisutno već 17 godina, no novi SEPA standard – SDD donosi promjenu u obradi naloga izravnih terećenja i pojednostavljen proces plaćanja.
Prema SDD-shemi, komercijalna ili komunalna tvrtka (primatelj) za provedbu naloga od 5. lipnja 2017. može ugovoriti uslugu izravnog terećenja ako to želi samo s jednom poslovnom bankom, neovisno u kojoj banci u RH platitelji imaju otvorene transakcijske račune koji se terete nalozima izravnog terećenja. Banka primatelja plaćanja, koju primatelj plaćanja odabere kao banku posredstvom koje će procesirati naloge izravnih terećenja, uputiti će putem Nacionalnog klirinškog sustava naloge izravnih terećenja bankama u RH u kojima platitelji imaju otvorene transakcijske račune, a koje je platitelj naveo u dokumentu o suglasnosti kao račun terećenja. Dosad je primatelj plaćanja morao sa svakom bankom bilateralno ugovoriti procesiranje naloga izravnih terećenja, i to samo za platitelje te banke.
Uslugu će moći koristiti svi primatelji plaćanja pod uvjetom da imaju otvoren transakcijski račun u banci primatelja, da su tehnički spremni za SEPA izravno terećenje i da su od korisnika svojih usluga dobili jedinstvenu Suglasnost za plaćanje SEPA izravnim terećenjem.
Ovako se platiteljima omogućuje redovito plaćanje obveza prema primatelju plaćanja. SEPA pravila također propisuju niz pogodnosti za platitelje od kojih izdvajamo pravo platitelja na povrat plaćenih sredstava (tzv. refund), pravo na opoziv jednog naloga (tzv. refusal), obvezu primatelja plaćanja da platitelju pošalje obavijest o datumu i iznosu terećenja i sl. Ovo su pravila koja prema SEPA-standardu vrijede u cijeloj Europskoj uniji.
Hrvatski SEPA forum (HSF) (sudionici su Hrvatska narodna banka, Hrvatska udruga banaka, Financijska agencija, Ministarstvo financija, Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska gospodarska komora; HGK predsjedava HSF-om) dosad je organizirao gotovo 60 radionica širom Hrvatske, i za postojeće, i za buduće primatelje, a u slučaju iskazanog interesa, moguće je organizirati i dodatne radionice.
Nacionalnim planom prelaska na SEPA u Dodatku 3 propisana su pravila prelaska postojeće usluge izravnih terećenja na SEPA izravna terećenja.
Pravila Osnovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) i Pravila Poslovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) te sva pripadajuća dokumentacija i detaljnije informacije mogu se pronaći na internetskoj stranici SEPA-projekta www.sepa.hr.
DVIJE RADIONICE SEPA IZRAVNA TEREĆENJA
svibanj 2017.
Pozivamo Vas na radionice SEPA izravnih terećenja :
- Za predstavnike zagrebačkih osnovnih i srednjih škola, koji su zaduženi za financije i računovodstvo – petak, 26. svibnja 2017. – Hrvatska gospodarska komora, Draškovićeva 45, Zagreb, u 10,00 sati. Molimo Vas za potvrdu dolaska putem on-line prijavnice
- Za predstavnike zagrebačkih dječjih vrtića, koji su zaduženi za financije i računovodstvo – petak, 2. lipnja 2017. godine u Vijećnici Hrvatske gospodarske komore, Rooseveltov trg 2, Zagreb, u 10,00 sati. Molimo Vas za potvrdu dolaska putem on-line prijavnice
SEPA (jedinstveno područje plaćanja u eurima; engl. The Single Euro Payment Area) jest područje u kojem pravne i fizičke osobe zadaju i primaju plaćanja u eurima, unutar Europskog gospodarskog prostora, pod istim osnovnim uvjetima, s istim pravima i obvezama, neovisno o mjestu na kojem se nalaze i neovisno o tome je li riječ o nacionalnim ili prekograničnim plaćanjima. Provedba SEPA projekta u Hrvatskoj u tehničkom smislu predstavlja i djelomičnu reformu platnog sustava budući da se i provedba nacionalnih transakcija usklađuje sa SEPA pravilima i formatima.
Izravno terećenje (engl. Direct debit – DD) je plaćanje na teret računa za plaćanje Platitelja, koje inicira Primatelj plaćanja, preko svojeg pružatelja platnih usluga (banke). Izravno terećenje često se koristi za ponavljajuća plaćanja (npr. komunalni računi, naknade za užine, naknade za boravak u vrtiću, školarine i druga slična plaćanja). Usluga SEPA izravnog terećenja uvjetovana je davanjem prethodne Suglasnosti Platitelja Primatelju plaćanja.
Na primjer, Platitelj je fizička osoba koja je nekoj komunalnoj tvrtki (školi, vrtiću) kao Primatelju plaćanja dala suglasnost da se mjesečno tereti njen račun za obračunati iznos komunalne (ili neke druge) naknade. Nalog za plaćanje će se provesti preko banaka u kojima Primatelj i Platitelj imaju otvorene račune. Komunalna tvrtka (škola, vrtić) kao Primatelj plaćanja inicira terećenje računa Platitelja pod uvjetima iz Suglasnosti. Primatelj će nalog za plaćanje zadati preko svoje poslovne banke koja će isti proslijediti do platitelja preko njegove poslovne banke.
Koristi i prednosti ovog načina plaćanja: Primatelj plaćanja može ovom standardiziranom uslugom olakšati poslovanje, potpuno upravljati likvidnošću i naplatom potraživanja bez potrebe otvaranja računa u više banaka te povećati broj korisnika. Platitelj korištenjem usluge Izravno terećenje može osigurati redovito plaćanje svojih obaveza te zaštititi svoje pravo na povrat sredstava.
Pravila Osnovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) i Pravila Poslovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) primjenjuju se od 5. lipnja 2017. godine, a detaljnije informacije možete pročitati na web stranici SEPA Projekta www.sepa.hr.
Radionice će održati članovi Operativne grupe za uspostavu SDD (predstavnici FINA-e i HUB-a).
Sudjelovanje na radionicama je bez naknade.
RADIONICA SEPA IZRAVNA TEREĆENJA
Ožujak 2017.
Pozivamo Vas na radionicu SEPA izravnih terećenja koja će se održati u petak, 17. ožujka 2017. godine, u Hrvatskoj gospodarskoj komori, Draškovićeva 45, Zagreb u 10,00 sati.
SEPA (jedinstveno područje plaćanja u eurima; engl. The Single Euro Payment Area) jest područje u kojem pravne i fizičke osobe zadaju i primaju plaćanja u eurima, unutar Europskog gospodarskog prostora, pod istim osnovnim uvjetima, s istim pravima i obvezama, neovisno o mjestu na kojem se nalaze i neovisno o tome je li riječ o nacionalnim ili prekograničnim plaćanjima. Provedba SEPA projekta u Hrvatskoj u tehničkom smislu predstavlja i djelomičnu reformu platnog sustava budući da se i provedba nacionalnih transakcija usklađuje sa SEPA pravilima i formatima.
Izravno terećenje (engl. Direct debit – DD) je plaćanje na teret računa za plaćanje Platitelja, koje inicira Primatelj plaćanja, preko svojeg pružatelja platnih usluga (banke). Izravno terećenje često se koristi za ponavljajuća plaćanja (npr. komunalni računi). Usluga SEPA izravnog terećenja uvjetovana je davanjem prethodne Suglasnosti Platitelja Primatelju plaćanja.
Na primjer, Platitelj je fizička osoba koja je nekoj komunalnoj tvrtki kao Primatelju plaćanja dala suglasnost da se mjesečno tereti njen račun za obračunati iznos komunalne naknade. Nalog za plaćanje će se provesti preko banaka u kojima Primatelj i Platitelj imaju otvorene račune. Komunalna tvrtka kao Primatelj plaćanja inicira terećenje računa Platitelja pod uvjetima iz Suglasnosti. Primatelj će nalog za plaćanje zadati preko svoje poslovne banke koja će isti proslijediti do platitelja preko njegove poslovne banke.
Primatelj plaćanja može ovom standardiziranom uslugom olakšati poslovanje, potpuno upravljati likvidnošću i naplatom potraživanja bez potrebe otvaranja računa u više banaka te povećati broj korisnika. Platitelj korištenjem usluge Izravno terećenje može osigurati redovito plaćanje svojih obaveza te zaštititi svoje pravo na povrat sredstava.
Pravila Osnovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) i Pravila Poslovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) primjenjuju se od 5. lipnja 2017. godine, a detaljnije možete pročitati na web stranici SEPA Projekta www.sepa.hr.
Radionicu će održati gospođa Sanja Milardović iz FINA-e koja je i voditeljica Operativne grupe za SEPA izravna terećenja.
Molimo Vas za potvrdu dolaska putem on-line prijavnice
OBJAVLJEN NOVI SEPA NEWSLETTER
Siječanj 2017.
Novi, peti po redu SEPA newsletter možete pronaći ovdje.
NOVI ROK IZVRŠAVANJA IZRAVNIH TEREĆENJA PREMA SEPA PRAVILIMA
Siječanj 2017.
Prateći pripremne aktivnosti povezane s planiranim početkom primjene HRK SDD shema od 1. veljače 2017., utvrđeno je da i banke i veliki izdavatelji računa (primatelji plaćanja) trebaju dodatno vrijeme u odnosu na planirani početak primjene kako bi proveli potrebnu prilagodbu svojih programskih i organizacijskih rješenja.
Slijedom navedenog, NOPP je na svojoj 27. sjednici donio odluku o izmjeni Pravila Osnovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) i Pravila Poslovne HRK SDD sheme (ver. 2.0) kojom se određuje da se navedena Pravila primjenjuju od 5. lipnja 2017.
Izmjene HRK SDD sheme pogledjte u rubruci SEPA izravno terećenje
Iako je početak izvršavanja izravnih terećenja prema SEPA pravilima 05.06.2017., banke će omogućiti prijelazno razdoblje u trajanju od dvije godine u kojem će se osigurati kontinuitet izvršavanja postojećih izravnih terećenja.
Sve pojedinosti nalaze se u Nacionalnom planu migracije – Dodatak 2. NOVO
REGISTAR SUDIONIKA SEPA SHEMA
Listopad 2016.
Registar sudionika SEPA shema možete pronaći na sljedećim poveznicama:
- Registar sudionika SDD osnovne sheme za potrošače
- Registar sudionika SDD poslovne sheme za poslovne korisnike
- Registar sudionika SCT sheme
SEPA panel na Konferenciji SmartCart2016.
Rujan 2016.
Panel-rasprava o SEPA standardima u RH, o izazovima i rezultatima implementacije SEPA standarda u RH te aktivnostima, s ciljem promocije ovih standarda, održana je jučer u okviru međunarodne konferencije o tehnologijama, normama i primjeni kartica i uređaja u financijskim, trgovačkim i drugim djelatnostima – SmartCard 2016, koja se već sedamnaesti put održava u Opatiji.
“Uvođenjem ovih standarda nekoliko mjeseci prije zadanog roka, Hrvatska nije samo ispunila svoju regulatornu obvezu za provođenje međubankovnih platnih naloga u eurima, već je ta pravila i standarde primijenila i na plaćanja u kunama. Stoga je opseg prilagodbi bio mnogo veći nego kod ostalih članica EU”, istaknula je direktorica Sektora financijskih i elektroničkih usluga u Financijskoj agenciji Marijana Gašpert. Dodaje da velika količina promjena i moguće posljedice povlače za sobom i visoke rizike o kojima je bilo potrebno voditi računa. Projekt je uspješno obavljen i SEPA kreditni transfer je implementiran u RH. “Klijenti su poduprli sve promjene, usvojili nova pravila i iz novih mogućnosti prepoznali nove poslovne prilike”, kazala je Gašpert ta dodala kako je na strani infrastrukture s radom počela nacionalna komponenta platnog sustava za namiru platnih transakcija u eurima TARGET2-HR, kao i novi sustav za obračun međubankovnih transakcija: Nacionalni klirinški sustav (NKS) za kune i EuroNKS za euro.
Gordana Bolanča, tehnolog-ekspert za poslove platnog prometa u Financijskog agenciji i član Operativne grupe za SEPA kreditne transfere u Hrvatskoj govorila je o počecima SEPA projekta, o pripremama na SEPA migraciju i prilagodbama koje su napravljene da bi se olakšala SEPA migracija te izazovima s kojima su se susreli klijenti prilikom implementacije.
“Hrvatski SEPA forum (HSF) organizirao je 55 radionica širom Hrvatske, tiskan je SEPA letak u 100.000 primjeraka, održane su prezentacije na stručnim konferencijama, a SEPA newsletter je putem mreže županijskih komora i sektora HGK distribuiran gospodarstvenicima,” rekla je pomoćnica direktora Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK te poslovna tajnica HSF Vanja Dominović, osvrnuvši se na aktivnosti koje je organizirao HSF kako bi se korisnici platnih usluga, ali i šira javnost, upoznali s promjenama koje SEPA donosi.
Voditeljica razvoja transakcijskih proizvoda za poslovne subjekte u Zagrebačkoj banci i članica Operativne grupe za SEPA kreditne transfere u Hrvatskoj Svetlana Tolnauer te koordinatorica za transakcijsko poslovanje u Sektoru građanstva Erste&Steiermärkische banke Jasminka Kovarik, istaknule su da su za primjenu SEPA pravila u nacionalnom platnom prometu bile potrebne značajne promjene u informacijskom sustavu banke, a samim time i dodatni resursi te izvrsna organizacija rada. Dodatni izazov predstavljalo je upoznavanje klijenata banaka sa svim promjenama, a potom i njihovo navikavanje na novi sustav. “Ovo je velik i uspješan projekt, rezultat zajedničkoga predanog rada svih hrvatskih financijskih institucija uz potporu regulatora, sa zajedničkom vizijom jedinstvenog, standardiziranoga sustava koji će biti jednostavan za korištenje, učinkovit i pouzdan”, kazala je savjetnica u Hrvatskoj udruzi banaka Sandra Ruso. Član Operativne Grupe za SEPA Direct Debit u Hrvatskoj Zdenko Rupnik predstavio je SEPA izravna terećenja u Hrvatskoj kao novi instrument za plaćanje ponavljajućih usluga.
Objavljena nova verzija aplikacije Konverter
17. lipanj 2016.
Aplikacija Konverter zbrojnog naloga u pain.001 dorađena je za vrstu naloga 4 (plaće, ostala redovna i povremena davanja), način izvršenja 2-zbrojni nalog.
Istu možete preuzeti na sljedećoj poveznici.
Korisničku uputu za korištenje aplikacije možete preuzeti ovdje.
Dorada se odnosi na prenošenje podatka “OIB uplatitelja osobnog primanja” iz zbrojnog naloga u poruku pain.001.”
6. lipnja počinje primjena SEPA pravila u Republici Hrvatskoj
2. lipanj 2016.
U ponedjeljak, 6. lipnja 2016. počinje izvršenje SEPA platnih transakcija u Republici Hrvatskoj:
- Nacionalni klirinški sustav (NKS), platni sustav za obračun platnih transakcija u kunama, počinje s obračunom platnih transakcija u novom formatu – ISO 20022 XML, prema Pravilima HRK SCT sheme.
- S radom započinje EuroNKS – platni sustav za obračun platnih transakcija u eurima koje će se provoditi u istom ISO 20022 XML formatu – prema pravilima eurske SCT SEPA sheme za kreditne transfere.
- Klijenti – poslovni subjekti koji su naloge podnosili putem tekstualne datoteke zbrojnog naloga za elektronička plaćanja (HUB zbrojni nalog), počet će zadavati naloge za plaćanje u novom formatu: SEPA XML poruka pain.001.
U cilju promocije SEPA platnih usluga i informiranja korisnika platnih usluga i javnosti o promjenama koje donose SEPA pravila za plaćanja u kunama i eurima, Hrvatski SEPA forum (sudionici su Ministarstvo financije, HNB, HUB, FINA, HOK i HGK; HGK predsjedava HSF) poduzeo je niz aktivnosti, a prvi korak bilo je pokretanje internetske stranice Projekta u lipnju 2014.
HSF je organizirao 55 radionica širom Hrvatske, tiskan je SEPA letak u 100.000 primjeraka, održane su prezentacije na stručnim konferencijama, a objavljena su i četiri SEPA Newslettera koji su putem mreže županijskih komora i sektora Hrvatske gospodarske komore distribuirani gospodarstvenicima u cilju njihovog informiranja i prilagodbe SEPA promjenama.
Uputa za popunjavanje naloga za isplatu osobnih primanja za primatelje u svim bankama u RH
9. svibanj 2016.
VAŽNO-od 6.6.2016.!
Prilikom popunjavanja naloga za isplatu osobnih primanja potrebno je obratiti pažnju na popunjavanje:
- poziva na broj platitelja (obavezan podatak),
- poziva na broj primatelja čiji je sastavni podatak šifra vrste primanja (obavezan podatak)
Nalozi za isplatu osobnog primanja, koji su popunjeni sukladno ovoj uputi, rezultirat će ispravnim evidentiranjem osobnog primanja na računu primatelja u banci na osnovu kojeg
- primatelji ostvaruju neke od pogodnosti koje banka nudi na temelju ovog podatka (npr. prekoračenje ..)
- su zaštićena primanja (sigurno) izuzeta iz ovrhe
Uputu možete preuzeti ovdje
Objavljen “Jedinstveni pregled osnovnih modela „poziva na broj“, s opisom modela, sadržajem i objašnjenjem za njihovu primjenu te načinom izračuna kontrolnog broja” važeći za primjenu od 6. lipnja 2016. godine.
26. travnja 2016.
Ažuriran Jedinstveni pregled osnovnih modela “poziva na broj” s opisom modela, sadržajem i objašnjenjem za njihovu primjenu te načinom izračuna kontrolnog broja” važeći za primjenu od 6. lipnja 2016. godine – dopuna teksta uz model HR34 (dodatno pojašnjenje upotrebe ovog modela)”
Neke od novosti u Jedinstvenom pregledu osnovnih modela “poziva na broj” važećem od 6. lipnja 2016:
– obavezna primjena modela HR99 u slučaju kada ne postoji sadržaj modela
– obavezna primjena modela HR00 kada sadržaj modela nije pod kontrolom
– sadržaj poziva na broj obavezno mora odgovarati modelu, inače se neće postupiti po nalogu za plaćanje
– uvođenje modela HR69 za isplatu plaća.”
Jedinstveni pregled osnovnih modela “poziva na broj” možete preuzeti ovdje.
Predstavljen SEPA konverter zbrojnog naloga – pomoć poslovnim subjektima – Ebiz 2016.
24. ožujka 2016.
U okviru Konferencije o elektroničkom poslovanju “e-biz2016” koja je održana u Zagrebu, od 21. do 23. ožujka 2016. prezentirane su novosti i trenutno stanje Projekta SEPA u RH.
U uvodnom izlaganju, Vanja Dominović, pomoćnica direktora Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK te poslovna tajnica Hrvatskog SEPA foruma prezentirala je trenutno stanje Projekta i najznačajnije aktivnosti u proteklih godinu dana, s posebnim naglaskom na aktivnosti Hrvatskog SEPA foruma (HSF). U cilju promoviranja SEPA platnih usluga i upoznavanja korisnika platnih usluga s izmjenama u platnom prometu koje donosi primjena SEPA pravila, HSF je do sada organizirao 55 radionica širom Hrvatske, a poduzete su i druge promotivne aktivnosti. Zbog opsega i značaja izmjena u platnom prometu koje donosi SEPA, ranije definirani nacionalni rokovi migracije u veljači ove godine su prolongirani. Svi poslovni subjekti trebaju se prilagoditi za uvođenje i prihvat novih formata platnih transakcija:
od 6. lipnja 2016. (prethodni rok je bio 1. travnja 2016.) uvodi se novi format zbrojnog naloga za prijenos: umjesto postojeće tekstualne datoteke zbrojnog naloga za elektronička plaćanja sve će banke zaprimati kreditne transfere (platne naloge) u novom XML formatu (poruka pain 001.001.03.)
od 1. veljače 2017. (prethodni rok je bio 1. listopada 2016.) izravno terećenje odvija se prema novim pravilima: umjesto postojećeg izravnog terećenja, kojeg danas u pravilu potrošač ugovara sa bankom, potrošač suglasnost za izravno terećenje svojeg računa daje primatelju plaćanja.
Gordana Bolanča iz FINAe (tehnolog ekspert za poslove platnog prometa u Financijskog agenciji, član SWIFT grupe ispred Financijske agencije u Hrvatskoj SWIFT grupi i voditeljica Operativne grupe za SEPA kreditne transfere u Hrvatskoj i član HSFa) predstavila je Konverter zbrojnog naloga kao pomoć poslovnim subjektima za migraciju na novi format poruke pain.001 tehničkog standarda SEPA kreditnog transfera za davanje naloga za plaćanje u datoteci. Korištenje aplikacije je za sada besplatno za korisnike, a nakon određenog roka, korištenje aplikacije će se naplaćivati. Aplikacija i korisnička uputa za korištenje aplikacije mogu se preuzeti na web stranici SEPA projekta www.sepa.hr i na stranici FINA-e www.fina.hr Budući da je Konverter pomoćno sredstvo potrebno je što prije implementirati poruku pain.001 u poslovni sustav.
Zdenko Rupnik, predsjednik Hrvatske SWIFT grupe i član Operativne Grupe za SEPA izravno terećenje u Hrvatskoj, prezentirao je detalje o novim shemama, pravilima i formatima po kojima će se od početka veljače 2017. provoditi izravna terećenja, posebno u poslovnoj (B2B) shemi. Tijekom izlaganja ukazao je na razlike između dosadašnjeg načina rada (“trajni nalozi”) i nove SEPA sheme izravnih terećenja. Istaknuo je da primatelji plaćanja postaju glavni nositelji ugovornog odnosa (“suglasnosti”) za terećenje računa i inicijatori zadavanja naloga za što trebaju osigurati procesna pravila i informatičku podršku. Platitelji u osnovnoj shemi su potrošači (i za njih je planirana migracija bez ponovnog ugovaranja), a u poslovnoj shemi platitelji su nepotrošači (pravne osobe) čime se znatno proširuju mogućnosti redovite naplate i pojednostavljuje plaćanje redovnih obaveza za sve.
Objavljen Konverter zbrojnog naloga u pain.001
15. ožujka 2016.
Objavljena je aplikacija za konvertiranje zbrojnog naloga (ZN) u pain.001 za preuzimanje. Aplikaciju je izradila Financijska agencija na temelju zahtjeva bankovne zajednice u svrhu pomoći migracije na SEPA tehnički standard zadavanja naloga za plaćanje u datoteci tj. poruku pain.001. Korištenje aplikacije je za sada besplatno za korisnike. Nakon određenog roka, korištenje aplikacije će se naplaćivati.
Aplikaciju možete preuzeti na sljedećoj poveznici:
- Konverter ZN u pain .001
- (u .zip formatu – za otvaranje aplikacije potreban Vam je winzip program. Za instalaciju kliknite na “konverter.exe” i slijedite instrukcije)
Korisničku uputu za korištenje aplikacije možete preuzeti ovdje.
Ukoliko imate dodatnih pitanja, ista možete uputiti na info@sepa.hr.
Usvojeni novi rokovi migracije na SEPA pravila u kunama
veljača, 2016.
Provedba SEPA projekta u Hrvatskoj u tehničkom smislu predstavlja i djelomičnu reformu platnog sustava budući da je Nacionalni odbor za platni promet, kao glavno upravljačko tijelo nacionalnog SEPA projekta u RH, donio odluku da SEPA projektom trebaju biti obuhvaćene i nacionalne platne transakcije u kunama. Zbog potrebe za dodatnim testiranjima, ranije definirani nacionalni rokovi migracije se prolongiraju. Svi poslovni subjekti trebaju se prilagoditi za uvođenje i prihvat novih formata platnih transakcija :
- od 6. lipnja 2016. (prethodni rok je bio 1. travnja 2016.) uvodi se novi format zbrojnog naloga za prijenos: umjesto postojeće tekstualne datoteke zbrojnog naloga za elektronička plaćanja sve će banke zaprimati i kreditne transfere (platne naloge) u novom XML formatu (poruka pain 001.001.03.)
- od 1. veljače 2017. (prethodni rok je bio 1. listopada 2016.) izravno terećenje odvija se prema novim pravilima: umjesto postojećeg izravnog terećenja, kojeg danas u pravilu potrošač ugovara sa bankom, potrošač sSuglasnost za izravno terećenje svojeg računa daje primatelju plaćanja.
Nacionalni odbor za platni promet 24. veljače 2016. donio je odluku o prolongiranju rokova za izvršavanje kreditnih transfera i izravnog terećanja u kunama po SEPA pravilima. Istovremeno su prihvaćene i izmjene Pravila za SEPA sheme.
Izmijenjena Pravila i pripadajuća dokumentacija objavljena je ovdje.
Hrvatski SEPA forum, čiji članovi su Hrvatska narodna banka, Hrvatska udruga banaka, Ministarstvo financija, FINA i Hrvatska gospodarska komora, a kojim predsjedava Hrvatska gospodarska komora, nastavit će sa svojim aktivnostima na promociji SEPA platnih usluga i upoznavanju korisnika platnih usluga s izmjenama u platnom prometu koje donose SEPA pravila za plaćanja u kunama i eurima. Do sada je HSF organizirao 55 radionica širom Hrvatske, a nastavit će se s organizacijom dodanih radionica za gospodarstvenike.
Održan Drugi krug SEPA radionica u županijskim komorama HGK <
siječanj – veljača, 2016.
U cilju prilagodbe za uvođenje i prihvat novih platnih poruka, održane su radionice o izmjenama u platnom prometu u 2016. godini: SEPA pravila za kreditni transfer i izravno terećenje. Radionice su bile namijenjena svim poslovnim subjektima (osobito odjelima IT podrške i računovodstvu): mali i srednji poduzetnici, velika trgovačka društva – izdavatelji računa, obrtnici kao i tijelima javne vlasti (lokalna i regionalna samouprava).
Raspored održavanja radionica po ŽK možete vidjeti ovdje.
Prezentacije s prošlih radionica možete pogledati ovdje.
HNB: OBAVIJEST O USPOSTAVI HRVATSKE KOMPONENTE PLATNOG SUSTAVA TARGET2
siječanj 18, 2016.
U skladu s Nacionalnim planom migracije na SEPA (Single Euro Payments Area – Jedinstveno područje plaćanja u eurima) Hrvatska narodna banka provela je sve pripremne aktivnosti za uspostavu i uključenje hrvatske komponente TARGET2-HR u platni sustav TARGET2, s predviđenim početkom rada od 1. veljače 2016. Europska središnja banka potvrdila je (priopćenje za javnost od 18. siječnja 2016.) uključenje komponente TARGET2-HR, koja postaje dvadeset peta komponenta platnog sustava TARGET2. Sudionici komponente TARGET2-HR su Hrvatska narodna banka i kreditne institucije koje su potpisale ugovor o sudjelovanju.
TARGET2 je platni sustav za namiru platnih transakcija u eurima u realnom vremenu na bruto načelu. Taj sustav sastoji se od nacionalnih komponenata, kojima upravljaju središnje banke zemalja članica Europske unije. Tehnološki je riječ o centraliziranom sustavu s jedinstvenom tehničkom platformom, koji nudi istu razinu usluge svim sudionicima.
TARGET2-HR hrvatska je komponenta sustava TARGET2, koja omogućava namiru nacionalnih i prekograničnih platnih transakcija u eurima po računima sudionika sustava.
Uspostava komponente TARGET2-HR jedan je od temeljnih koraka u provedbi projekta SEPA u Republici Hrvatskoj, pokrenutog u svibnju 2014. godine. Ciljevi su projekta, između ostalog, osiguranje svih preduvjeta potrebnih za usklađivanje sa SEPA regulativom, tj. s Uredbom (EU) br. 260/2012 i postizanje visokog stupnja standardizacije u obavljanju nacionalnoga i prekograničnoga platnog prometa u eurima u Republici Hrvatskoj. Navedeno uključuje uspostavu odgovarajuće infrastrukture, što osim sustava TARGET2-HR pretpostavlja i buduću uspostavu EuroNKS-a kao nacionalnoga platnog sustava za izvršenje tzv. malih plaćanja u eurima.
Kao dio infrastrukture platnog prometa koja podržava provedbu projekta SEPA u Republici Hrvatskoj, uspostava sustava TARGET2-HR:
- osigurava jedinstvenu tehnološku platformu za namiru obračunatih platnih transakcija u eurima u skladu s Uredbom (EU) br. 260/2012, i to za sve buduće sudionike EuroNKS-a,
- stvara preduvjete za daljnji razvoj platnih usluga u Republici Hrvatskoj u skladu s europskim standardima i
- osigurava niže troškove procesiranja međubankovnih platnih transakcija u eurima s obzirom na to da će banke uspostavom sustava TARGET2-HR, uz dosadašnji način namire platnih transakcija u eurima putem korespondentnog bankarstva, imati mogućnost bržeg i cjenovno prihvatljivijeg načina provođenja međubankovnih platnih transakcija u eurima.
Projekt uspostave sustava TARGET2-HR Hrvatska narodna banka započela je tijekom 2014. godine. Projekt je obuhvatio prilagodbu tehnološke infrastrukture HNB-a kao upravitelja i sudionika, provođenje svih potrebnih testiranja i ostalih pripremnih aktivnosti za produkcijski rad te donošenje regulatornog okvira, odnosno pravila rada i pripadajućih dokumenata. Pravila rada sustava TARGET2-HR i sva ostala popratna dokumentacija dostupni su na internetskoj stranici Hrvatske narodne banke.
Više informacija o platnom sustavu TARGET2 s potrebnom dokumentacijom možete pronaći ovdje.
Održana SEPA radionica za računovodstvene i knjigovodstvene djelatnosti
siječanj 26, 2016.
Radionica o izmjenama u platnom prometu u 2016. godini: SEPA pravila za kreditni transfer i izravno terećenje za poslovne subjekte koji obavljaju djelatnost računovodstva i knjigovodstva održana je 26. siječnja 2016. u Vijećnici Hrvatske gospodarske komore u Zagrebu, Rooseveltov trg 2, s početkom u 10:00 sati.